Polecany post

Spis recenzji...

czyli porządek musi być! Jak już człowiek dłużej, niż rok prowadzi bloga, to może pogubić się, o jakiej książce pisał, a o jakiej nie.  Pos...

niedziela, 3 kwietnia 2016

Która to Malala

Wydawnictwo Literatura
Data wydania: październik 2015 (data przybliżona)
ISBN: 9788376723839
Liczba stron: 64


Jest to kolejna książka z cyklu "Wojny dorosłych - historie dzieci" - dwunasta część. Dotychczasowe poświęcone były wydarzeniom związanym z II wojną światową i Polską. Historia raczej odległa.
Kolejna książka Renaty Piątkowskiej opisuje czasy niezbyt odległe. 0


Malala Yousafzai urodziła się w 1997 roku w Pakistanie. Dzisiaj Ziemia jest globalną wioską. Dotarcie na najodleglejszy kraniec Ziemi przy sprzyjających warunkach zajmie niecałe dwa dni.
Rzeczą normalną jest dla mnie nauka. Mogę ubrać spodnie, wyjść sama, uśmiechnąć się do przechodnia.
Niestety, nie wszędzie tak jest. Malala urodziła się w Pakistanie. Niektórzy mieszkańcy tego kraju uważają, że kobieta nie powinna się kształcić.


"Ponad sześćdziesiąt milionów dzieci na świecie nie ma szans na to, by się uczyć. Z tego w samym Pakistanie pięć milionów dzieci nie chodzi do szkoły, większość z nich to dziewczynki." s.60.

Malala ma szczęście. Ma fantastycznego ojca. Ojca, który kocha swoją córkę. Ojca, który wie, jak ważną rzeczą jest wykształcenie.

Dziewczynkę spotyka za to kara - 9 października 2012 roku została postrzelona w głowę i szyję przez zamachowców talibów. Cudem przeżyła.
Na dalsze leczenie została przewieziona do Wielkiej Brytanii.


"Chcę, by każde dziecko mogło pójść do szkoły, by każde dziecko otrzymało wykształcenie. Mnie talibowie tego zabronili. Miałam dwie możliwości: siedzieć cicho, albo zacząć mówić, ryzykując, że mnie zabiją. Wybrałam tę drugą drogę. Tato, dziękuję, że nie podciąłeś mi skrzydeł, że pozwoliłeś mi wzlecieć i spełniać moje marzenia" (s. 58)


Książka oprócz historii Malali zawiera kilka fragmentów jej blogu oraz niektóre wypowiedzi internautów z brytyjskiego forum internetowego.

Podkreślone są różnice obyczajowe pomiędzy Pakistanem a Wielką Brytanią ("niektóre [kobiety] mają szorty krótsze od naszych majtek") s. 49
I chyba to bywa prawdą ;)

W roku 2014 Malala Yousafzai otrzymała Pokojową Nagrodę Nobla.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz